Hippies, surfen en meer - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Marie - WaarBenJij.nu Hippies, surfen en meer - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Marie - WaarBenJij.nu

Hippies, surfen en meer

Door: Iris en Marie

Blijf op de hoogte en volg Iris

06 Februari 2014 | Australië, Sydney

Daaaag lieve mensen!

Och och och wat zijn we toch slecht. 11 december was ons laatste reisverslag en nu is het potverdrie alweer 6 februari. Omdat dat toch wel 2 volle maanden zijn, gaan we jullie eens even flink vermaken met niet 1, maar wel TWEE reisverslagen! woehoeee!

In dit verslag komt aan de orde:
- byron bay
- spot x (surfcamp)
- sydney

In het volgende verslag zullen kwijlen van:
- de outback
- de great ocean road
- melbourne!!

Komtieeeeeeeeeeeeeeeeeeeee hou je vast:

Op 11 december in byron bay heeft onze Bas ons echt verlaten.
Voorgoed. Na een emotioneel afscheid na een hele leuke zomaar 2 maanden met onze chauffeur waren we opeens weer met zn tweejen. Gek, maar wel weer als vanouds natuurlijk. Omdat het 's avonds had geregend konden we niet terugskateboarden en zijn we eens gaan kijken hoe lang dat lopen is naar de camping, die dus een beetje buiten het centrum lag. Tweejenhalve kilometers dus ruim een half uur jawel! Goed voor onze sportieve kant die nogal ver te zoeken is hier in het bloedhete Ozzie. Op de camping dus. Nou wat doe je op een camping? Spullen buiten je tentje laten staan. Kan best, denk je. Volgende ochtend: skateboard van iris weg! foetsie! gestolen! gejat! Tuig. Wie doet nou zoiets. Nouja, 1 skateboard over dus en daar heb je niks aan dus dat ding is nu vooral irritante bagage geworden helaaasj. Arme iris.
We zijn ongeveer 10 dagen in Byron Bay geweest die het best te beschrijven zijn als elke dag op het gras of op het strand liggen met overal fijne hippies met gitaren, hoelahoeps, vuurmajorettestaven, trommels etc om ons heen. Op een gegeven moment hoorden we twee fijne mensen girateren en zingen over: the girls overthere. Werd er zomaar ineens even een flinke serenade voor de dames gezongen. Marie vond 1 van het duo zelfs haar droomman, dus het kon niet op allemaal die prachtige dag! Jeetje zeg.

Nou, in byron bay hadden we ook eens zin in een lekkere lunch. Maarja, een lunch kopen is nou eenmaal te duur en om iets te koken, tja, daarvoor zat het hostel te verweg van het centrum om even snel terug te gaan. Wat doe je dan? Ja, je word wel creatief na een tijdje backpacken: 's ochtends hebben we spaghetti gekookt, in een plastic tasje gedonderd, pesto, tomaatjes en sla gekocht, 's middags allemaal bij de losse spaghetti los in het tasje gekwakt, even met de plastic tas schudden en ronddraaien en tadaaaa! Een overheerlijke pesto pasta salade! Geniaal. Verder hebben we nog een paar keer flink de backpacker reis agencies (waar we ook altijd deze verslagen typen) misbruikt met de gratis bbqs :) Altijd goed.
Nog een paar keer over de marktjes gestruind. Oja! We liepen een keer over straat tussen alle winkeltjes en toen liepen er zomaar opeens twee mannen met dooie varkens over hun schouders langs. Zonder kop, gewoon zo'n bloedgat. Heel leuk!! We zijn 's avonds ook een keer met de hippies meegeweest naar de hippiecamping, heel leuk met allemaal muziek en fijne dingen en helemaal jammie. Die avond hebben we op onze eigen camping een uil van heeeeel dichtbij in de boom gezien!! En ook een keer toen we terugliepen naar de camping lag er een slang op ons pad! En er zijn ook vogels met heeele lange snavels die net als meeuwen om je heen gaan lopen als je eten hebt en op vuilnisbakken zitten en vies en bleh, maarja het is Australie he. Ze zien er best cool uit.
We zijn ook een dagje naar het lighthouse geweest. Dat is een vuurtoren bij het meest oosterlijke punt van Australie. Er zijn daar hele mooie rotsen met heeeel veel surfers en nouja allemaal heel fijn. We hebben een mooi plekje uitgekozen zonder mensen om ons heen en daar hebben we even heel relaxed tussen de lizards naar de golven gekeken.
Oja, wat we ook doen, en dus ook gratis is: scrubben met zand van het strand. voor onze prachtige stralende gebruinde huidjes (al hebben we het idee dat t bruin er al steeds meer af gaat :(
1 avond dat we met de hippies meegingen, zeiden ze: we gaan ergens gratis eten, gaan jullie mee? Nou, gratis eten zegt niemand nee tegen, dus we dachten doe es gek. Komen we na een paar minuten lopen bij een kerk aan. Waar daklozen gratis eten krijgen. Oepsie. We hebben er wel van gegeten want de meneer was heel lief die dat voor ons opschepte. Maar toch een beetje een raar gevoel haha. We hebben die avond aan het strand in de bushbush geslapen tussen de hippies. Best leuk om te zien hoe zij nou echt leven. Van 1 heeele lieve hippie hebben we allebei een kristal gekregen en een touw-achtig iets waarmee er een ketting van kunnen maken. Is tot nu toe nog niet gelukt maar wel heel lief. Hij heeft ons de volgende dag naar de bus gebracht waarmee we naar Spot X vertrokken en toen we instapten riep hij nog: I love you's! Hoe lief!!!!
Die ochtend moesten we van de bushcamping snel terug naar onze eigen camping, want we moesten dus op tijd bij de bus zijn en onze tent nog afbreken enzo. Nou, wij na een te late uitcheck van de camping met aaaaaaal onze spullen (ja die worden steeds zwaarder en zwaarder om de een of andere reden) op weg naar de bus die in het centrum was. Het was heeeeel warm en de zon scheen heeeeel hard dus dat gingen we dus lekker even niet doen haha. Twee lieve jongetjes die op vakantie waren in hun eigen land hebben onze spullen met ons erbij (snap nog steeds niet hoe) in hun mini autootje gepropt en toen waren we opeens binnen 5 minuten bij de bus. Hoeee fijn.

Volgende plek. Spot X (staat niet op de kaart, maar 't ligt vlakbij Coffs Harbour). Surfkamp! Kerst! Hier zijn we 5 dagen geweest, veeeeel te duur kamp, maar t was best leuk. Al waren de surflessen best slecht. Als we om 07:00 uur les hadden waren de surfinstructeurs aan het struggelen met hun kater en zeiden naja doe maar een beetje wat ik kijk wel of je 't goed doet. en 1 dag hadden we zelfs helemaal geen instructeur. Dat was stupidossss, maar buiten dat kan Iris nu wel echt surfen en kan Marie op het bord staan en na 2 seconden eraf vallen als een echte starfish. hahahaha.
Rosa (Elgershuizen) en Tim (Vergeest) uit Den Haag waren ook in Spot X trouwens! Met Rosa zat Marie op dans een paar jaar geleden en Tim kenden we niet. Stomme jongen hoor die Tim. Hahahaha nee het was heel leuk met ze en hebben heeeeeeeeeeeeel veel met ze gekaart. Voor hun was het in hun eerste maand dus we konden ze heel veel vertellen. De eerste avond in Spot X was het gelijk party hardy en heeft de goon weer veel goede (?) daden verricht. Vreselijk spul is het toch.
We kregen bij het surfen trouwens onwijijijis veeeeeeel en lekkeeerrrrrr eten. Hmmmmm jammie we missen het nog. De lunch was echt mega veel salades met wraps en tosties en ketchup en hmmmmmmm. En het avondeten was ook meeega lekker. Een keertje chicken parmagiana, wat we ook met onze Surfers Paradiseboys hadden gegeten. Dat vonden we leuk, en lekker. De dag erna hadden we surfles en 's middags zijn we gaan, jawel, golfen met de kangaroes. Arme beesten haha. Maar het komt er dus op neer dat je op een groot veld staat en de getallen moet raken en tussendoor springen er dus serieus levende kangaroes door het veld. Enig. Hahahahaha.
De dag erna was het Eerste Kerstdag. Kerst in de zon? Neehoor, het was gewoon koud en grijs. Leek Nederland wel. Hahaha. Nouja, niet zoooo koud. Kerst in Australie was voor ons een beetje kaartspelletjes spelen met Rosa en Tim, surflesje en zelfs nog een surfbord gehuurd en 's avonds......een heus kerstdiner!! Inclusief kalkoen! Wajooo.
Heeleuk.

Tweede Kerstdag hadden we sochtends eerst weer surfles. Smiddags heeft een meisje, ook alweer uit den haag, die daar bezig is om surfinstructrice te worden ons een prive lesje gegeven. Heel lief. We hebben toen ook gelijk even met onze kerstmutsen op een paar topfotoos op het surfboard gemaakt haha. Zie facebook voor de fotoos.
Na het prive lesje zijn we gaan oceanraften. Marie donderde natuurlijk weer honderd keer uit die boot, haha. Maar het was heus leuk.
Op vrijdag hadden we onze laatste surfles (zonder instructeur dus, heel bijzonder) en daarna hebben we afscheid genomen van Rosa en Tim en zijn we, tegen alle regels van onze lieve papaas en mamaas in gaan..............liften!!!!!

Met ons kartonnen bordje: SOUTH IN DIRECTION OF SYDNEY erop vol goede moed langs de weg gaan staan. Nou komt het hoor, dit wordt een mooi verhaal.
We hadden het bord nog niet eens omhoog en.....er stopte al een auto. Wel iets verderop dus we dachten hmmm, dat zal wel niet voor ons zijn. Er stapte een meneer uit, keek een beetje naar de trailer met de boot erop achter z'n auto, maar zag niks geks. Kwam toen naar ons toe lopen en zei dat hij dacht dat we naar z'n auto wezen, dat er misschien iets met z'n trailer was. Maar we wilden dus een lift zag hij. Komt dat even goed uit, aldus de beste man, ik ga helemaal naar Victoria en kom dus OOK door Sydney! De meneer zag er best prima uit, dus wij dachten, nouja laten we maar instappen dan! BAM, in 1 seconde een directe lift naar Sydney. Kan niet beter. Maaaar, toen werd het avond. Sydney is ruim 600 km van Spot X af, (nederland naar parijs ofzo en nog verder?) dus het wordt ook een keertje avond. Onze liftmeneer, Simon, waarvan we inmiddels wisten dat hij getrouwd was, kinderen had, etc. gewoon een doodgewone man van een jaar of 40, zei dat hij voor die avond een motel geboekt had. Wij zeiden oooooh, drop ons maar ergens langs de weg want we hebben ons tentje waar we in principe overal mee kunnen kamperen. Hij vond dat wel een beetje eng, maargoed. Moest dan maar. We gingen toch eerst even mee naar zijn motel, en toen zei hij tegen de balie-meneer dat hij twee liftende backpackers bij zich had. Blijkt dat er in zijn kamer 3 bedden waren en van de balie-meneer mochten wij erin slapen, Simon had toch al voor de kamer betaald! Simon zei: ik wil niet raar of creapy overkomen maar dat is toch wel beter dan illegaal in een tentje langs de snelweg. Nouja, omdat we hem echt konden vertrouwen wisten we inmiddels, zeiden we daar natuurlijk geen nee tegen. Heeeeeel lekker matras en 's ochtends een meeeegaaaaa ontbijt. Met muffins en pannekoeken en taart en fruit en yoghurt en hmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!
Heeeel veel geluk hadden we daarmee. Nu komen sowieso de comments onder dit verslag: oooooh meisjes toch, wat gevaaaaaarlijk. Haha, logisch, maar het voelde allemaal totaal niet gevaarlijk en je gevoel is altijd goed!!!!! Dat is het belangrijkste :)

De volgende ochtend heeft Simon ons iets onder Sydney langs de snelweg gedropt zodat we van daar tot echt het centrum verder konden liften. Na een stevige knuffel aan Simon stonden we daar dus weer, met ons bordje. Na 5 minuten dit keer (jeetje lang he) stopte er weer een auto. Wij blij. Bleek het een undercover politie auto te zijn. We zouden de autobestuurders afleiden en de autoos reden daar veel te hard (110 km, oepsie haha) dus ze zouden nooit kunnen stoppen. (hoe stopte de politie dan op tijd? nouja, goed) Of we geld hadden. Ja, een beetje. Ze hebben ons toen naar het station gebracht met de auto (ha! toch een lift!).
Toen zijn we met de trein dus naar het centrum van Sydney gegaan.
We wisten niet goed waar we die nacht moesten slapen want de tuin waarin we onze tent mochten neerzetten had nog niet gereageerd op ons berichtje omdat we ineens eerder in sydney waren dan we gepland hadden omdat die lift zo snel ging! Via via kende Marie een Nederlandse familie die vlakbij Sydney en ook vlakbij Manly wonen. Daar hebben we twee nachten geslapen. Mega huis, mega zwembad, tennisbaan, noem maar op. Er werd voor ons gekookt ook nog! Luxe luxe luxe. De dochter van de familie, Maayke, is van onze leetijd en met haar hebben we een beetje een film gekeken enzo. We hebben ook een stukje van de kerstspecial van all you need is love bij haar gekeken!!!!!! dat wilden we al heeeeeel lang want dat hoort met kerst!!!!!!! Maar die liep halverwege vst :( We hebben die dagen een beetje Manly gezien (leuk plaatsje vlakbij sydney met straatmuziekantjes, strand weer natuurlijk, gewoon een heel leuk kustplaatsje. Daarna hebben we Maayke geholpen in de tuin want ze had de dag ernaa een poolparty! Hou Australisch, haha te leuk. De laatste ochtend hebben we helpen versieren en zijn daarna, voor het feestje weggegaan want Rob (de tuin tent) kon ons op komen halen!!! :) Hij had een normaal huis met wel weer een onwijijijs grote tuin. Zijn gezin was huuuuge: zus van 25, broer van 23, zusje van 20, paps, mams en zus en zusje hadden ook nog vriendjes die daar woonden en dan waren wij er ook nog. Oja en nog een kat en een hond. Gezellige drukte daar in huis dus. Wij sliepen dus in ons tentje in de tuin, heel grappig om bij iemand in de tuin van iemand te kamperen haha. en heeeel veel geluk hadden we daarmee want met oud en nieuw is het heeel moeilijk en duur om een hostel te vinden. De eerste avond bij hun begon gelijk goed, gezellig met heel de familie spelletjes gedaan :)
De dag erna was het 31 december. We zijn met z'n twee naar Observatory Hill gegaan, vanwaar je de Harbour Bridge goed kon zien voor het vuurwerk. Om een uurtje of 2 waren we daar, want het zou druk worden. En dat werd het ook. We hebben de hele dag geslapen, spelletjes gespeeld, gegeten etc. haha. Vanaf 7 uur waren er vermaakdingen in de lucht: vliegtuigen die gekke dingen deden en om 9 uur was er vuurwerk. Daarna kwamen er allemaal boten met heel veel lichtjes om de mast en de zeilen, zag er ook leuk uit. En toen om 12 uur: waaaaauww.....zoooooveeeeeel vuurwerk!!!!! Zoooo mooi!
Het was zooo bijzonder! zoiets hadden we nog nooit gezien. Het was wel een beetje stom dat we op een spot zaten waar je geen alcohol mocht dronken en tja, dat hoort er toch wel een beetje bij met oud en nieuw. Geen 1 glaasje champagne is erdoorheen gekomen. dus om tien over 12 was eigenlijk alles klaar. We hadden van te voren hele dure kaartjes moeten kopen als we uit wilden en dat haddenwe niet gedaan of wisten we niet ofzoiets dus toen zijn we nog een beetje door de stad gaan lopen, was wel lachen want het was heeeeeeeeeeeel druk op straat. Echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel druk. Maar echt heeeeeeeeeeeeeeeeeel druk. Hele massa's mensen. Na alle gekke mensen zijn we met de trein teruggegaan naar Rob z'n huisje. 1 januari hebben we vrij weinig gedaan. In rob z'n zwembad de nieuwjaarsduik gedaan haha. En om 10 uur sochtends met onze papa's en mama's geskypt want toen was het bij jullie nieuwjaar!!!! Heel leuk. Zelfs nog oma van 90+ op de skype gezien die een handkusje gaf, wie had dat gedacht, zo modern!
2 januari zijn we met Rob naar Wollongong geweest, plaatsje met een mooi strand met heeeele fijn rotsen! Iris heeft ze even uitgetest en toen zijn Rob en Marie haar toch ook maar achterna gegaan. Beauuuutifullll :)
3 januari zijn we met zn twee naar Darling Harbour gegaan, we vonden het een toeristisch fake dorpje. Haha het is een soort van Utopia met vanaaaallles en nog wat en heeeeeeeeel toeristisch. Veel restaurantjes etc. Wel gezellig. We hebben daar een lighthousje beklommen want de meneer die dat voor 1 dollar verkocht zag er zo schattig uit, heel oud vrijwillig meneertje was het. Dat moesten we dus wel even doen.
4 januari hebben we zelf gevulde speculaas gemaakt! Onze ouders hadden heeeeeel lief allebei een pakketje opgestuurd voor sinterklaas en kerst. We hadden nu ook een mix voor gevulde speculaas en dat was heeeeeeeeeel lekker. Rob en zn famliie hebben deze hollandse lekkernij natuurlijk ook geproefd en ze vonden het heel lekker.
's avonds was het weer heel gezellig met z'n allen, is toch wel leuk om weer in een echt gezin te zitten voor heel even :)
Op 6 januari zijn we met Rob naar de Blue Mountains gegaan. Groot gebergte vlakbij Sydney. We hebben daar het ergste ooit gedaan:
The Giant Strairways beklommen.....
NEGENHONDERD TREDEN NAAR BENEDEN EN VERVOLGENS WEER OMHOOG.
DOE HET NIET, NOOIT. hahahaha vreeeeselijk haha. Naar beneden was best makkelijk. Onderaan gingen we een walkingtrack doen maar we raakten een beetje verdwaald waardoor we een heeeeel stuk om hebben gelopen en we eigenlijk de heeeele dag hadden gewandeld. toen we dus al moe waren en het bijna donker werd moesten we dus nog die NEGENHONDERD treden NAAR BOVEN. En dat is iets lastiger. en heeeeel frustrerend als er dan ook nog een hardloper de hele tijd op en af langskomt en dat zonder moeite doet terwijl wij in het heeeeeeeeeel langzaam bijna moesten HUILEN met naar boven gaan. DIE BEEEENEN, nouuu het was belachelijk hahaha. Maar we hebben het gehaald.
De vijf dollar domino's pizza was het beste zelfgekochte daarna oooooit. toen we de domino's zagen moesten we bijna huilen van geluk. zo blij waren we. hahahaha.
7 januari zijn we samen naar Bondi Beach gegaan. Jaaa, van tv ja! Marie had het eignelijk ooit gezien op tv, maar Iris wel. Voor haar was het heel leuk om alles van tv in het echt te zien. Voor Marie is het straks leuk om op tv te herkennen waar ze geweest is. Het was die dag alleen heel koud en regenachtig dus Bondi was LEEG. Dat hoort niet. Maar toch leuk om er geweest te zijn. Helaas geen hotte lifeguards gezien. Jammer. hahaha.
We hebben onszelf wel getrakteerd op Churros omdat we met oud en nieuw geen oliebollen hadden (die bestaan hier helaas niet) En churros lijkt er wel een beetje op toch? Jammie. We kregen zelfs nog staven van de mensen naast ons omdat ze het niet opkregen. Nou wij wel hoor, makkie :) Met warme chocoladesaus en warme caramel ooohhhh. Verder gaat het heel goed met de lijn.
De dag daarna is Marie in haar eentje naar Sydney gegaan (Rob woont driekwartier met de trein van Sydney vandaan en Iris had even geen zin om mee te gaan en wilde gewoon even een dagje chillen in de tuin en het zwembad, lekkah lekkah). Marie vond het heeeeel gek om helemaal alleen te zijn. In bijna vier maanden tijd zijn we nooit een dag niet samen geweest, dus om opeens alleen te zijn is heeel gek. Ze wilde de hele tijd tegen iedereen praten hahaha. Deed ze ook wel, maar niet iedereen vond dat leuk helaas. Ze is naar the Rocks geweest, het oudste gedeelte van Sydney. Hele leuke gebouwtjes en dingetjes daar. Ook heeft ze het Opera House van dichtbij gezien op de trappen ervoor enzo. Heel groot heel mooi! Ze wilde wel naar binnen ook maar dat was best duur helaas. Verder is ze van daar toen naar het centrum gelopen langs allemaal plekjes die ze nog niet had gezien, parkjes en parlementhuizen enzo dus dat was best leuk. Toen ze thuis kwam had Rob alweer gekookt (altijd daar, zo luxe weer. Wij deden dan maar de afwas, t minste wat we konden doen). Daarna zijn we met Rob en nog een vriend van hem, Alex, naar een trampoline paradijs geweest. Ooooveral trampolines, op de grond, op de muur, everywhereeee. Hoe nice.
De ochtend erna vertrok het vliegtuig naar Alice Springs.....dat komt in het volgende verslag.Gaan we nu typen ook. Doeeeeeiiii!!!!! xxxxxxxxx

Iris (rood):

Vind ik leeeuukk! Vooral de trmapolines hahaha ik wil oook!! Maar nog 1 ding zit me zwaaar dwars WAAROM gaan jullie vooor een poolparty weg???? Ikke niet begrijpen :0

• 06 Februari 2014 - 09:37

Iris (rood):

Hoo! Iets te enthousiast! (A)

• 06 Februari 2014 - 11:01

Ruby:

Super leeeeuk meiden!! jaloers makenddddd grrrrrrr

• 06 Februari 2014 - 19:18

Diny Diteweg:

Ha Meiden, super leuk verslag, goed dat ik de verhalen al had gehoord van Iris zelf, anders was ik wel geschrokken van bv het liften inderdaad!Maar jullie boffen ontzettend met al die lieve mensen die jullie tegenkomen onderweg, super hoor. Geniet maar lekker ,en nog veel plezier. Dikke kussen van ons allemaal !!

• 06 Februari 2014 - 22:09

Inge:

Pfff, wat een story! Erg leuk om te lezen en mooi om te zien dat jullie het zo goed hebben daar! Geniet nog enne........voorzichtig! (Ik mag dat wel zeggen toch?)

• 07 Februari 2014 - 09:07

Els Van Eijk:

Hey Iris

Wat een energiek, wervelend positief reisverslag. De landing op de nederlandse bodem zal een heuse cultuurshock worden.
    Mooi te lezen dat jullie mega genieten.
    lieve groet tante Els

• 08 Februari 2014 - 12:42

Cis Winter:

Een gezellig half uurtje beleefd door jullie reisverslag. Jullie durven wel, met dat liften. Intuitie heeft jullie niet in de steek gelaten en dat het zo goed is gegaan Jullie waren snel in Sidney. Vandaag zijn de Oplympische spelen begonnen. Dus de TV staat bol, ik luister eb kijk tussen het weven door.

Voor nu daag en geniet,

Cis