stof,zand,zee,rotsen&schaafwonden - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Marie - WaarBenJij.nu stof,zand,zee,rotsen&schaafwonden - Reisverslag uit Sydney, Australië van Iris Marie - WaarBenJij.nu

stof,zand,zee,rotsen&schaafwonden

Blijf op de hoogte en volg Iris

19 Februari 2014 | Australië, Sydney

Lieve mensen,
Weer iets later dan afgesproken, maarja dat is nou eenmaal de gewoonte!

We zijn gebleven bij het oververhitte centrum van Australia: Alice Springs.
Hier hebben wij een driedaagse tour gedaan. Eerst een nachtje in een hostel en optijd slapen, want om 6.00AM(!!) ging de reis door de outback beginnen. De eerste dag kwamen wij erachter dat er flink wat aboriginals rondlopen. Onder andere God, tenminste dat vertelde hij ons.

Oke dag 1 van de tour. Anders dan de oostkust tours zagen wij al snel. Vele aziaten en een echte rangervrouw als gids met behaarde benen. De tour bestond vooral uit heeeel veel reizen, doordat de ' attracties' allemaal heel ver uit elkaar liggen in deze outback. Tijdens de honderden kilometers die wij aflegde stopten we bij roadhouses. Hier liepen soms wat wilde kamelen, emu' s en overal waren poepvliegen, echt vreselijk! Oja het was ook bloedheet, dus eigenlijk wilde je niet eens de bus uit, het ging vaak echt richting de 40 graden. De eerste dag stopte we op een kamelenfarm, hier hebben wij ons eerste miniritje op een kameel gehad, zeker leuk. Ook nog wat kangaroes & dingo' s. Vervolgens kwamen wij bij kings canyon. We hebben hier alleen een kleine walk gedaan, want het was te heet voor de grote loop, dus daar gingen we de volgende ochtend dan maar 4.30AM voor opstaan jeeej! Kings canyon was zeer indrukwekkend, net als gewoon heel the outback, al dat rode zand en gewoon een kale vlakte. Bij het kamp aangekomen, naja kamp gewoon niks dus, want wij gingen lekker buiten slapen in swags. We kregen een rol in onze hand, uitrollen op de grond en toen slapen onder de sterrenhemel. Gelukkig zijn we allebei midden in de nacht even wakker geworden en zagen we de triljoenenbiljoenen sterretjes shinen.
Dag 2 was dus een vroegertje, maar de rangervrouw had zich een beetje verslapen. Als nog begonnen we rond een uurtje of 5AM met de grote wandeling in kings canyon, met zonsopgang. Een flinke klim, maar het was het waard, kings canyon was echt heel mooi en indrukwekkend, we hadden er nog wel dagen kunnen rondzwerven. Na de vier uur durende wandeling, gingen we door naar uluru. Dit is dus echt DE rots van australia, hebben jullie vast wel is een plaatje van gezien. Wij vonden het niet spectaculairder dan elke andere rots eerlijk gezegd, maarja misschien zijn we daar nou eenmaal te nuchtere hollanders voor. Het was natuurlijk wel mooi, maar we vonden het niet erg dat het te heet was voor de lange wandeling die heeeel de rots om zou gaan. Wij waren wel tevreden met een uurtje rond Uluru. Een aantal grotjes, waarin veel geschiedenis zichtbaar was en wat mooie praatjes van onze rangeres waren wel interessant. Ook de wereld bekende zonsondergang vonden we nou best saai. Gelukkig waren alle aziaten heel enthousiast, dus hadden we nog wat leuks om naar te kijken. we kunnen ook 1,2,3 zeggen in het hongkongs: na, deu, set! Dit deden ze allemaal voor elke foto die ze maakte, best funny. Na de zonsondergang hebben we lekker gebarbieknoeit met lekkere kamelenworsten en kangaroelappen! Nu nog krokodil en dan zijn we echt ingeburgerd. Na een lekker nachtje in de buitenlucht, omringd door dingo's en possums en waarschijnlijk ook wat ratten gingen we de volgende ochtend weer naar onze favoriete steen voor de zonsopgang dit keer. Hierna gingen we naar Katatjuta. Hier gingen we weer een flinke walk doen in de bloedhitte, gelukkig was het nog vroeg. Het was erg mooi, we wilden eigenlijk de lange walk van vier uur wel doen, maar de aziaten konden dat niet aan en onze rangeres vond het ook wat te risicovol met de hitte. Nu moesten we de hele lange afstand weer terug naar alice springs met het busje. We wilden best wakker blijven en genieten van het rode zand, maar dat was onmogelijk dus we hebben lekker flink gedut op de terugweg.

Via gumtree hadden wij van tevoren al weer een persoon met auto gevonden, die naar Adelaide ging en ons 2 wel mee wilden nemen. En jahoor weer een nederlander, onze nieuwe bas, Kevin genaamd! Dus eenmaal terug in Alice springs vertrokken we de dag erna met een volgeladen auto met Kevin als chauffeur richting het Zuiden. Gelukkig was de auto uitgerust met een airco, anders hadden wij dit misschien niet overleefd. Het plan was om in 2 dagen 1500 km af te leggen. Het enige wat wij konden doen was kevin mentaal ondersteunen en wakker houden haha! Gelukkig ging het prima, de meest oplettende chauffeur ooit. Kevin was degene die de kangaroes, koeien, roofvogels, lizards, slangen, emu's spotten! Dit was ook de eerste autorit waar we beiden wakker bleven!! Het uitzicht was soms redelijk eentonig, maar ook juist weer afwisselend, we vonden het in ieder geval erg mooi. We hebben ook wat regen, onweer & regenbogen meegemaakt! Die nacht hebben wij doorgebracht in cooper pedy, een soort mijnendorp waar het te heet is om boven de grond te leven, dus is heel veel ondegronds. Ook onze nacht was dus ondergronds, lekker allemaal ons eigen grotje uitgezocht, matje uitgevouwen en dutten maar. Kevin heeft die aovnd voor ons gekookt, een maaltijd die wij nu heel vaak gebruiken, we zijn hem er nogsteeds dankbaar voor. Lang leve de curry! Volgende dag weer een lange dag in de auto, richting adelaide. Veel zoutvlaktes en nog wat mooie lookouts onderweg. We besloten om een hostel nacht te besparen en een uurtje voor Adelaide een gratis camping te nemen. Kevin had de 1500 km in 2 dagen overleefd, kwam natuurlijk door geweldig gezelschap!! Best leuke camping met een zee ernaast, waar je eb-staat wel 2 km de zee in kon lopen. Onze tent was niet meer in zijn beste staat en dit was haar laatste befaamde nacht, RIP! Marie had de laatste nacht niet eens meegemaakt, marie had namelijk besloten om buiten te liggen omdat het te heet was. De hitte was inderdaad lekker met ons meegereden, dus we zaten nogsteeds in de +-40 graden. Volgende ochtend vertrokken we naar Adelaide, de tent achterlatend in de prullenmand.

In Adelaide aangekomen, dan kom je er even achter dat zo' n auto niet altijd handig is. Overal betaald parkeren en een drukte. Gelukkig hield Kevin het hoofd koel, we verbleven in een cheap hosteltje in het centrum. We hebben een beetje rondgelopen, maar snel terug het hostel in want ook hier was de hitte niet te harden. Na een filmpje, zijn we gaan slapen lekker in de airco. Oja van te voren was eigenlijk het plan om met Kevin tm Adelaide te rijden, maaar wij wilde ook naar Melbourne via de great ocean road en liet dit nou ook net Kevin' s plan zijn! We hadden het wel gezellig met Kevin en Adelaide was te heet om langere tijd te blijven dus besloten we om met Kevin de great ocean road te gaan doen. In Adelaide hebben we verder een beetje sight seeing gedaan en rondgestruind op de central market. Niet onbelangrijk, ook nog naar een bekende chocolade fabriek geweest, we waren te laat voor een rondleiding, maaar we mochten wel wat gratis proeven. Puur genieten voor ons armzalige backpackers haha. Voor we vertrokkken vanuit Adelaide hebben we nog een nieuwe tent aangeschaft in Adelaide. De afstand van Adelaide naar het begin van de great ocean road hadden wij een beetje onderschat, want hier deden wij uiteindelijk nog 2 dagen over. 1 nachtje brachten wij door langs de weg op een camping, best saai. De tweede nacht was op een redelijk grote camping met overal hopsende walibi's en kangaroes. Best eng als je 'snachts naar de wc moet haha. We hebben nog wel wat mooie loukouts gezien. Het blauwste water OOIT! echt blauw blauw! En mooie rotsen met cliffs en blowholes. Zodra we de volgende ochtend de camping uit reden stond er zomaar naast de weg een koala! Een echt beertje, groot & mooi! kevin zeurde al dagen om een koala en jahoor zomaar ineens stond er daar 1! Het arme dier was een beetje verdwaald, maarja wij hebben wat mooie kiekjes kunnen maken!

Nu was het officieel het begin van de great ocean road! Al snel zagen we dat het echt heel toeristisch was, niet perse door de drukte. Maar elke lookout en stopover was geleid door hekken en borden ed. Dit vonden wij erg jammer. Vooral Iris wil altijd graag zover mogelijk de cliffs op en dat was nu dus allemaal afgezet. Maarja toch stiekem even er overheen klimmen en spieken en dat was het zeker waard! Heel zonde dat alles was afgezet want het was het zeker waard om erover heen te klimmen! Nu was Iris weer iets blijer want ze vond het al een flinke domper. We dede de great ocean road rustig aan, want we wilden niks missen & hadden de tijd. Die dag hadden we london bridge & the arch bekeken. In Port campbell namen we lekker australisch een fish&chips, geen zorgen Marie at alleen de chips! In de staat victoria is elke vis van de fish&chips dus haai! Iris heet dus lekker van de haai gesmuld. Een stukje verderop hebben we ons tentje weer opgezet op een camping. Deze camping was het toppunt van de kangaroes! Echt hele kuddes op een paar meter afstand. En we hebben het grappigste ooit gezien: boksende kangaroes!! Ze doen het echt!! Helaas stopte ze telkens als er een foto gemaakt ging waren dus we hebben het niet kunnen vastleggen. Erg jammer, het was het delen absoluut waard. De nacht was best eng, want een voorbij hopsende kangaroe klinkt alsof de wereld vergaat,, vooral als ze rond de 2 meter zijn. Kevin maakte trouwens bijna elke ochtend pannenkoekenontbijt voor ons!! Wij waren luie kinders die kochten een kantenklaar pakker + water en klaar. Kevin heeft ons is even opgevoedt en maakte de lekkerste eibloemmelk-pannenkoeken-mix voor ons! Een erge luxe! De volgende dag kwamen we aan bij de bekende 12apostels, ook zo'n wereldberoemd plaatje.. Veel te afgezet weer allemaal natuurlijk, maar wel erg mooi. Dezelfde dag ook nog lorch&George gedaan, dit was 1 stop met best veel wandelingetjes. Hier hebben we alles dus even uitgebreid bekeken. Daarna reden we door opzoek naar een gratis camping en opzoek naar een supermarkt. Ondanks het toerisme was er nergens een supermarkt te bekennen. De camping in Johanna was echt the middle of nowhere en we werden geteisterd door vliegen! Om de vliegen te kunnen negeren hebben we het maar op een drinken gezet! Ondertussen hadden we kevin al best goed leren kennen en hij ons. We hebben echt veel lol met hem gehad onderweg. We hebben veel gelachen om zijn limburgse uitspraken: vele kikkerts-snoepjes gegeten, vliegen waren ' tuig' en ' deksels' wat was het heet! De volgende ochtend vertrokken we naar cape otway, hier moest een erg beroemd lighthouse staan, naja dit was dus wel de domper van de week. haha stelde echt niks voor! Maar dankzij deze omweg hebben we heeeel veel wilde koala' s in bomen gespot, maar echt intens veel! Zelfs babies, erg leuke diertjes vinden we het. We willen ze graag knuffelen, maarja eigenlijk zijn ze dus super evil! Die dag hebben nog een kleine wandeling door het rainforest gedaan en naar een mooie bay geweest. Die avond wilde we perse barbieknoeien, maar de camping had alleen 1tje waar je zelf hout moest sprokkelen nou doeii. gelukkig vonden we er 1 een stukje verderop, het was ijskoud dus we zijn de burgemeester van het dorp nogsteeds dankbaar voor die bbq daar! ' sochtends weer vertrek naar een rainforest, flink wat kilometers afgelegd en wat watervallen gespot. En jahoor nog meer koala's! Na weer een nachtje op een random camping ging de tocht nu echt richting Melbourne. Nog wat leuke lookoutjes onderweg en een kleine wandeling! Eerst kwamen we langs geelong, best een grote stad. Hier wilde wij maar 1 ding: DOUCHEN! want die gratis campings zijn heel leuk wel, maar hebben vaak geen douche en soms zelfs geen wc! we hadden dus uhm om precies te zijn 4 dagen niet gedoest! excuses, best vies!

Na Geelong kwamen we fris&fruitig aan in Melbourne. Hier was het tijd om onze geliefde broers Trent& Mitchy weer te zien. Dit waren onze vrienden uit Surfersparadise waar wij in het appartement mochten slapen. Ook deze keer kwamen zij ons ophalen. Afscheid van Kevin, zeker jammer want het was erg leuk geweest (maar we zouden hem nog wel zien want hij bleef ook enige tijd in Melbourne) rolden we de volgende auto in! De eerste paar nachten mochten wij bij Mitchy doorbrengen, nee niet onze tent, hij had de bedden al klaargemaakt! Ze hebben ons even de buurt geshowt en daarna hebben we lekkere pizza gesmuld. 'savonds gingen we met ze naar de stad om de australia open op federation sqaure te kijken. Ook gingen we naar Crown, een heel groot casino/entertainment centre ding. We zijn even members geworden, waardoor we gratis 5 dollar konden vergokken. Na een nacht op een heerlijk matras, nam trent ons de volgende ochtend mee op pad. We gingen het hoogste gebouw van Melbourne in , skydeck, en bekeken het uitzicht over de hele stad. We konden zelfs nog gratis ' the edge ' doen , dankzij een bekende van Trent. En weetje wie we ook nog tegen kwamen? Meneer Nadal die dacht, laat ik is even toeristisch doen op mijn vrije dag, zo voor de finale. We hebben hem even goed bekeken, maar wilden hem niet lastig vallen met fotos. We zijn naar de suburb St Kilda geweest , leuk plekje met een lunapark. Best gezellig. ' Savonds waren we bij trent uitgenodigd voor diner inclusief champagne. Daarna gingen we uit, ook weer allemaal gratis entree,drankjes,backstage, dankzij trent zijn contacten. Was een gezellig avondje . Nu was het tijd voor Australia day! we hebben hem lekker local meegemaakt. BBQ en drinken bij vrienden van trent&mitchy. Veel eten en drinken was het vooral, inclusief beerbongs e.d. We zijn die nacht ook gecrasht bij die vrienden op de bank. Volgende dag niks uitgevoerd; slapen, chillen, filmpje. De tijd bij Mitchy was voorbij, nu was het tijd voor trent. Ook hier hadden we onze tent niet nodig. het was een rustig dagje. Vervolgens weer een dagje sight seeing. De hoofdstraat, wat voedsel, naar het MCG stadium, en alle andere bekende stadiums inclusief de plek van de australia open! Trent heeft de bezorgste liefste moeder ooit trouwens, zoveel eten, diners, spullen , meedenkingen en alles. We gingen dus ook een dagje met moeders en zusje naar de market, lekker typische markt dingen gegeten; donuts,dimsims. Terug ' thuis' (trouwens een super huge huis in een soort gated community) gingen we naar de golfclub met trent, pure humor haha polo' tje aan en gaan. lekker kouwe kak daaro. 'savonds een biosje gepakt, lekker veel popcorn en frisdrank ohoh. Nu moesten we afscheid nemen van onze tijdelijke moeder, want we gingen nu even een klein weekje in hostels, zodat we gelijk in het centrum zaten. De laatste 6 dagen in Melbourne zijn we elke dag lekker markten wezen bezoeken, goedkoop ( soms zelfs gratis) fruit en groente en natuurlijk elke dag donuts ontbijt haha. Melbourne was heel gezellig, van alles aan de hand. Latin festival, chinees nieuwjaar, vele life muziekjes, gratis ' play me' piano's , gezellige lichtjes , gewoon een topsfeertje in Melbourne. We hebben ook wat dagen met Tamar die zat bij ons op school doorgebracht, erg grappig om hier met iemand van thuis te chillen. Nog een avondje goon, nog een avondje afscheid van onze Trent&Mitchy met biertjes, en natuurlijk chickenparma's in een erg beroemd restaurant. Het was zeer gezellig en we waren best emotineel dat we doei moesten zegggen, MAAR ze komen naar nederland ooit,ergens. Oja we hebben ook in zo'n raar restaurant gegeten, je mocht alles bestellen wat je wilde van de kaart en naderhand mocht je zelf bepalen wat je betaalde!! dus als je wilde gratis uit eten !! top dus en lekker jammm.

We hadden een flinke domper via gumtree dit keer , het wilde allemaal niet lukken. We hebben nog wel een ' meeting' gehad met iemand die optioneel was, maar toen zagen we hem staan aan de overkant en zijn we gauw doorgelopen. beschrijving: oud, grijs, eng, dik, wog, verkrachtend en scary. Dus dat ging hem niet worden. We waren er beetje klaar mee, dus hebben we super cheap busje geboekt naar Sydney. De laatste australische bestemming voooor het vertrek naar NZ!!

De laatste paar weken in Sydney zullen ter sprake komen in het volgende verslag. Hopelijk zijn jullie nog wakker en excuses voor de lengte ALWEER!!

Vele kussen, knuffels en love van ons!!!

• 20 Februari 2014 - 16:07

Henny Bruens-Broekman:

Lieve Marie en Iris,
    Wat een lang verslag. Beide gelezen en de avonturen liegen er niet om. Marie die moeite heeft om vreemde dingen te eten. Ik zie het en kan het begrijpen. Toch blijk je dingen te proberen, maar er zijn voor jou grenzen.
    Wat ik knap vind is dat jullie nog steeds zonder te werken zoveel trips en spannende avonturen kunnen beleven. Maar het is ook jullie behendigheid om auto's te versieren met leuke jongens incluis.
    Binnenkort gaan Carel en ik bij Hans, Tiny en Cis eten en sluiten Lisa en Willem zich aan. Er zal veel gesproken worden over jullie, dan is het gemis minder groot.
    Hier gaat het leven weer door. Carel is aan zijn neus geopereerd. De 2e dag na de operatie, werd de tampon uit zijn neus getrokken en dacht hij dat zijn hersens meegingen. Het gebruik van die hersens is inmiddels weer normaal. De winter heeft hier niet toegeslagen. De rododendrons bloeien al en aan de struiken breken de knoppen van de bladeren al open. Niet normaal. Van mij mag het. Het enige ijs dat we zien is in Rusland waar de Olimpics zijn.
    We blijven jullie graag volgen.
    Een lieve groet van Carel en mij met dikke kus.

• 20 Februari 2014 - 22:37

Marie:

Hoi Henny en Carel!!
    Wat een lief berichtje weer :)
    Oeiii wat naar van Carels hersenen....ik zie t zo voor me.
    Ennehhh...stiekem ben ik heel allergisch voor vis en zwelt mn keel op als ik dat eet, dus haai...nee bedankt!
    Haha groetjes en liefs!! xx