sunshine & goldcoast - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Iris Marie - WaarBenJij.nu sunshine & goldcoast - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Iris Marie - WaarBenJij.nu

sunshine & goldcoast

Door: iris&marie

Blijf op de hoogte en volg Iris

11 December 2013 | Australië, Byron Bay

Hallo lieve mensen,
woepsie alweer een maand geleden. We zullen stoppen met valse beloftes.
Met ons gaat alles nog heeel goed, maar laten we beginnen bij het begin. We waren gebleven in Hervey Bay, vanaf hier zijn we doorgereden naar rainbowbeach. We hadden gehoord over allemaal leuke campings langs het strand in de duinen, dus we dachten dat doen we. Na even zoeken moesten we door mul zand, maar het autootje heeft 4 wheel drive, dus dat moest goed komen. Toch niet. Na enkele meters zaten we vast ( en diep). Dus dat werd duwen voor de dames, vervolgens graven, nog meer duwen en trekken. Het wilde niet baten, gelukkig kwam daar een australiaanse flinke jeep, die ons er wel even uit kon trekken. Uiteindelijk hebben we illegaal op een ranger camping geslapen. Over campings gesproken, we zijn nu namelijk al een dikke maand aan het kamperen, dus we zijn ervaren. Elke camping heeft iets, bij deze wat wij allemaal al hebben gehad: Legers met krabben, vliegende toren, stekende reuze mieren, overvloeden aan muggen, motten, hagedissen, vleermuizen, ratten, legioenen kikkers, SPINNEN ( ja, we hebben er al 2 gezien die groter waren dan onze hand) & vogels/kalkoenen. Alle soorten en maten hebben we gezien en alle geluiden hebben we ook gehoord, het is soms net een dierentuin, maar dan erger. Voor de rest vinden we het kamperen nog heel leuk hoor, alleen je kan je voorstellen dat Iris al heel wat tranen&gillen heeft laten ontglippen.
De drie nachten voor Fraser island hebben we in een hostel geslapen, dit was bij de booking inbegrepen. Zeker een luxe; wassen, zwembad, pingpong, koelkast,keuken,darten, poolen & een bed. In rainbowbeach hebben we verder op het strand gelegen en een beetje gelopen door straatjes. We hebben ook nog sportief een bushwalk gedaan, we gingen naar een hele grote zandduin. Hier hebben we ge- sandboard, boomerang gegooid, rainbowsand gevoeld, gerold, gespringen, gedoken en zonsondergang gekeken.
Na drie dagen rainbowbeach was het echt tijd voor fraser island. Met vier 4wheeldrive jeeps vertrokken we naar het grootste zandeiland van de wereld. Wij zaten in auto 1, dus wij hadden een ervaren bestuurder, namelijk de guide. De rest van de auto's zaten gewoon bestuurders zoals Iris ( nee, waarschijnlijik wel beter) en het was dus maar hopen dat alles goed ging. Van te voren hadden we al films moeten bekijken met uitleg over 4wheeldrive rijden en over: wat te doen als je wordt aangevallen door een dingo? Met de ferry kwamen we op Fraser, gelijk een paar dolfijnen gespot en gelijk was er al pech. Auto 3 had het opgeven, nou onze bestuurder had dus even stress maar na een uurtje kwam er een nieuwe auto. Het weer was trouwens echt bagger, regen, wolken, lekker nederlands dus. De eerste dag gingen we naar lake mackenzie, de weg ernaar toe scheen nogal heftig te zijn, dus alle ' goede bestuurders' moesten achter het stuur. En heftig was het zeker, we zijn heel de auto doorgestuiterd, hoofden gestoot en jahoor we kwamen vast te zitten midden in het regenwoud. Dat terwijl onze bestuurder al zijn levenlang op het eiland reed, maarja dat kwam door het weer. Dat werd dus weer duwen, noem het maar modder happen. Het duurde even, maar we kwam eruit. Toen moesten er nog 3 auto's. Ja dat duurde dus wel even. Duwend, trekkend en met hulp van een andere auto was iedereen er uiteindelijk doorheen. Lake mackenzie was erg mooi en een lekkere zwem. S' avonds sliepen we op een camping in tenten. Gezellig met een kampvuurtje en wat goon. Marie is in de avond nog naar het strand geweest en heeft van erg dichtbij een dingo gezien, ze heeft het overleefd. De volgende dag zijn we naar champagnepools geweest, nee helaas niet drinkbaar. Wel erg mooi en bubbelig. Daarna een heel mooi uitkijkpunt, Indian head. Als laatste zwem nog even naar het hangovercreek en als laatste hebben we het bekende schipwrak gezien. Erg druk,mooi, indrukwekkend dagje. In de auto was het trouwens heel gezellig en relaxed, de guide was ook een relaxt, grappig meneertje. De avond op de camping was zeker gezellig, veel drankspelletjes, goon en lach. Oja en de eerste huge spin in ons leven, zeker shockerend, een blackgolddinges ofzo. Laatste dag fraser island, we gingen naar een lake bij een zandduin, dus rollend het water in. Het was een stukje lopen, maar wel erg mooi. Het was ook echt de lekkerste zwem ooit. Toen was de tijd gekomen dat we bijna moesten gaan, maar Iris had nog niet gereden. Ze vond het erg eng, want al die andere waren zo goed, alsof ze het al jaren deden. Eingelijk was het ook illegaal, want je moest een jaar je rijbewijs hebben, maar meneer had niet goed gekeken. Uiteindelijk heeft Iris het laaste stuk gereden in auto 3, ze kreeg een warm welkom en support. Doodeng. Maaar iedereen heeft het overleefd, dus iris heeft gewoon gereden op fraser island in een jeep 4wheeldrive ding, door zand en zee! Naast wat schakel probleempjes liep alles op rolletjes. Eenmaal terug in rainbowbeach stond Bas met open armen te wachten. Het weer sloeg er spontaan van om, hagelstenen zo groot als vuisten kwamen ineens uit de lucht. Alles was nog heel, inclusief de auto. De laatste avond in rainbowbeach zijn we beland op een vrijgezelle feestje met allemaal politiemannen, zeker grappig.
Tijd voor de volgende bestemming. Noosa beach. We zouden hier een weekje blijven en daarna een driedaagse kanotrip doen. We hadden dus de tijd, gelukkig vonden we noosa erg fijn en leuk en gezellig. Het weekje in noosa hebben we doorgebracht op het mainbeach, sunshine beach en wandelend door de gezellige winkelstraatjes. Het lopen waren we een beetje zat,dus hebben we hier een klein skateboardje gekocht. Noosa was trouwens de eerste plek waar we surfers hebben gezien op sunshinebeach. Heel mooi strand en ja.. hele mooie surfers. We hebben ook een wandeling gemaakt van het ene strand naar het andere strand, zeker niet niks, vier uur lang. Erg veel mooie golven op rotsen, grotten, naaktstranden en mooie uitzichten. De bergschoenen zijn nog een keer van pas gekomen met een wandeling door noosa national park. We zijn nog een dag naar eumundi markt geweest, hele originele markt. Spirtueel, hippieachtig, muziekje, eten, erg gezellig. Ook hebben we nog een kijkje genomen bij de laguna lookout, een bekend uitkijkpunt in en over noosa.
De tijd is aangebroken voor de kanotrip in gagaju bushcamp, we wisten niet zo goed wat we ervan moesten verwachten. De eerste dag was eigenlijk niks, we hebben een beetje rondgekeken, gelegen en geslapen in een raar hangmaterig bed met ratten (mmm). De tweede dag deden we kanotrip 1, we zaten met een fins meisje in de kano. Na 2 meter waren we allemaal al uitgeput, maar we hebben het volgehouden. In totaal waren we met vier kano's . De route was ons uitgelegd, dus we gingen lekker random zonder gids peddelen. Op de een of andere manier hebben we het goede strand gevonden, daar gingen we chillen en spelen op een ropeswing aan een boom. Terug kanooen was een hel; tegenstroom, tegenwind, tegenalles. We waren de sloomste van de groep en de bedoeling was om bij elkaar te blijven, maar iedereen was ineens uitzicht. En ja toen gebeurde het: we zijn omgekieperd midden in rivier van 8 meter diep. We kregen eerst een uurtje de slappe lach en toen wisten we niet wat te doen, er waren geen steigers ofzo. Uiteindelijk zijn we zoveel mogelijk naar de kant gegaan, in drijfmodder tot aan de knieeen geprobeerd de kano om te kiepen en toen weer doorgegaan. We dachten dat we nooooit aan gingen komen, maar toch hebben we het geflikt. Het was verschrikkelijk, alles deed pijn, inclusief de buikspieren van het lachen, dus dat was een goed ding. In de avond hebben we een beetje ge- beerpongt, kampvuurtje en toen in ons tentje geslapen. Dag drie, kanotrip 2: De helft van de groep had het opgeven, er waren nog maar 2 kano' s over en JA wij waren erbij met spierpijn en al. We snappen nog niet waarom, maar toch zijn we blij dat we het hebben gedaan. Ons finse meisje had ons ook in de steek gelaten, maar nu hadden mankracht in de kano. Stukken beter. We gingen naar een heel mooi, helemaal leeg strand kanooen. De wind was minder en de stroming zat mee, dus deze dag was beter, maar toch ons zul je NOOIT meer in een kano vinden haha. De laatste avond was relaxed bij een kampvuur, muziekje (jeej gitaartje) en beetje praten.
Volgende dag eindelijk weg van de kano's, vonden we Bas weer in Noosa ( altijd fijn om elkaar op de 1 of andere manier weer te vinden, best lastig soms) .
We gingen die dag naar de glasshouse mountains, we hadden gehoord dat dit heel mooi was en het zat tussen Noosa en Brisbane, dus perfect op de weg. In de glasshouse mountains hebben we een flinke klim gemaakt, echt ziek eigenlijk. Er stond overal dat het alleen geschikt was voor ervaren klimmers en dat het heel heftig was en het duurde ook drie uur. Wij dachten dat we dat wel even konden, dus ja daar gingen we. Eerste stuk ging prima, maar langzaam werd het gewoon letterlijk steil omhoog klimmen, nee geen touwen daar doen ze niet aan. Gewoon random omhoog gaan en er niet aan denken dat je later nog naar beneden moet en maar hopen dat je niet een slippertje maakt. Marie en Bas haakte af want het zag er gewoon onmogelijk uit. Iris is een aap, dus die wilde door en jahoor de top is bereikt! Een aantal keer dacht ze te gaan sterven en ze had geen flauw idee hoe ze ooit veilig beneden ging komen. De terugweg bleek mee te vallen, gewoon op de billen en kleine stukjes glijden. Echt bizar dat het toegestaan is om dit te doen zonder touwen, echt levensgevaarlijk. En wie vond iris op de weg naar beneden? Jahoor Marie, midden in de klim, begleidt door een australier die haar perse omhoog wilde krijgen. Erg trots, want het moeilijkste stuk had ze al gedaan, maar vanwege trillende benen toch maar omgekeerd. Erg veel schouderkloppen heeft Marie aan zichzelf gegeven en van iris gekregen. Bas had in de tussentijd ook besloten toch maar te gaan, alleen waren Iris en bas op bijzondere wijze elkaar misgelopen. Na dit veel te sportieve gedoe en mooie uitzichten moesten we opzoek naar een slaapplek. De voglende dag was het erg nederlands weer, goor. Dus wat te doen? Naja pyjama dagje in het winkelcentrum, waarom niet? We hebben als zwervers geslenterd en veel te veel gegeten en veel lol gehad in de toysworld. De regen werd minder, dus konden we de tent afbreken en op naar Brisbane. Tijd om het uitgaansleven te verkennend, want dat hadden we in onze jetlag nog niet gedaan. In fortitude valley met allerlei clubs en dingen, hier komen vooral locals omdat het buiten het centrum ligt, dus de backpackers kunnen er niet echt makkelijk komen vanuit de hostels. Alle meisjes in jurkjes en hakken ( ja dat doen ze hier dus echt allemaaaaal) , dus we voelden ons lichtelijk underdressed, maar dat interesseert ons eigenlijk al niet meer zoveel. Het was een leuk avond uit, we hebben illegaal in auto (ja met ze drieeen) geslapen. Niet super comfortabel, gelukkig was het maar een kort nachtje. Ondertussen is het zondag 1 december, en gingen we naar het powerhouse in Brisbane. Iemand had dit ons getipt, een gratis soort theater-iets. Eerst was er bandje en daarna standup-comedy. Het was super druk, het was best bekend daar volgens mij en het was het zeker waard want het was echt hilarisch. Na nog een nachtje illegaal in de auto ( nogsteeds niet comfortabel) vertrokken we naar surfers paradise. Oja alles is trouwens al in de kerstsferen hier, terwijl bij ons sinterklaas het land nog niet eens uit was. Lichtjes, boompjes, muziekjes, erg gezellig alleen beetje heet, dus best verwarrend . En we hebben ook al santa claus in een winkelcentrum gezien!
Oke, aangekomen in surfers paradise. Binnen enkele seconden waren we al overgehaald door een vervelend mannetje om een clubcrawl te kopen, want surfers is veel uitgaan. We zouden nog maar 2 nachten met bas zijn, dus wij waren driftig aan het couchsurfen voor een slaapplek. Een camping was namelijk een half uur rijden met de auto, dus dat werd lastig met de skateboards. De camping was wel heel mooi gelegen midden in bergen. Er waren wat ozzies die ons voerden en gratis bier en wijn gaven. Was best grappig en gezellig. Na de laatste 2 dagen met bas was het tijd voor afscheid, dus de backpack volgepakt met tent en al en gaaan. We hadden nog niks gevonden, dus moesten we toch een nachtje in een hostel, dit voelde als pure luxe met zwembadje en al. De volgende dag zouden we echt iets anders vinden, desnoods aanbellen bij een huis en vragen of we de tent in de tuin mochten opzetten. Die dag toen we aan het strand waren, zijn we nog geinterviewd jaja, we weten niet door wat, maar toch we komen ergens ooit op australische tv.
Die avond was het tijd voor de eerste clubcrawl. Eerst ergens een BBQ, daarna bowlen en dan drie clubs langs. Bij het bowlen was het raak! Hoe doen we het? 2 jongens uit Melbourne met 2 vrije bedden in hun vijf sterren appartement! Erg veel geluk, we hadden voor de rest van de tijd in surfers dus accomodatie en gratis, zeker niet onbelangrijk.Het was trouwens super druk met uitgaan, want het zijn nu de schoolies in Australie, dus alle studenten hebben vakantie en gaan niet naar Albufeira of Blanes, neeee naar surfers paradise! Dus dat was gezellig. De eerste avond clubcrawl was alvast een succes. De volgende dag backpacks gepakt, door de stad als ezels en de spullen dumpen bij ons nieuwe huis. 2 badkamers, 2 tv' s, keuken, oven, bedden, bad, zwembad, bubbelbad, balkon met het beste uitzicht over strand en zee en op de strip. We konden letterlijk overal rollend heen. De jongen waren heel relaxed en aardig, dus we voelden ons meteen thuis. De rest van de tijd in surfers paradise bestond uit nog 2 clubcrawls, meer uitgaan, elke dag de zonsopgang zien, skinnydippen, mooie uitzichten, films kijken, uitslapen,hele dagen in het zwembad/bubbelbad en eten. Natuurlijk ook sinterklaas!! We hebben het gevierd hoor, gedichten voor elkaar geschreven en timtams gekocht voor elkaar haha.
Erg lieve jongens,we zijn ze erg dankbaar ze hebben zelfs een aantal keer voor ons gekookt en ze hebben ons ook heel veel verteld over australie enzo. In Melbourne zullen we ze vast even meeten. Oja surfers paradise heeft nog wat goeds opgeleverd, we hebben een tuin gevonden waar we met new years eve onze tent op mogen zetten in Sydney! Dat maakt ons blij, want alles is al een tijdje volgeboekt. In surfers paradise hebben we trouwens een tripje naar de outback geboekt, na sydney vliegen we even naar Alice springs. En we hebben een surfkamp geboekt , dus na byron bay zullen we surfend de kerst vieren in Spot X. Vijf dagen om precies te zijn. Goede vooruitzichten.
Oke , we hadden via gumtree een lift naar byron bay met ene tristen. Het afscheid met onze roomies was best emotioneel, het was gezellig met ze , we zullen ze altijd dankbaar zijn. Tristen heeft ons afgezet bij een camping in byron bay afgelopen maandag. Wij wisten dat Bas tot woensdag ook nog in byron zou zijn, dus dinsdag zijn we met bas naar Nimbin gegaan. Moet je zijn geweest voor een dagje schijnt, we begrijpen wel waarom. Super hippie dorpje, alles is peace en love en weed&cookies. Meerder hippieachtige,heksen vrouwtjes hebben ons gepasseerd terwijl ze fluisterde: ' cookies? you want cookies? weed? Best weed in town!' Best grappig was dit dus, dit is ook het enige plekje in australie waar wiet getolereerd wordt. Het is niet legaal ( daar strijden ze wel echt voor in dat dorp) , maar het mag wel gewoon ofzo,klein amsterdam dus een beetje. Nu heeft bas ons weer verlaten en zitten we met alleen onze tassen en tent en skateboards op een camping. Het is een beetje buiten het centrum, dus onze skateboards komen goed van pas! We vinden byron nu al fijn en leuk, we hebben nog een tijdje hier, dus in het volgende verhaaltje meer over byron bay.
Nou mensen het was een flink verhaal, maarja er gebeurd niet niks in een maand tijd!

Geniet van het weer daar, komt vast ooit goed!

Cheers!
ps. sorry voor slechte spelling, interpuncte e.d. te lang om dit nog een keer te moeten lezen haha.

• 11 December 2013 - 11:06

Iris Rood:

Waaaa zooo veettt allemaal denk dat ik ook maar kom overvliegen om mee te gaan!! Haha jaloersheid heersst allessjj ;) veel plezier nog dametjes ben benieuwd naar t volgende verhaal. Als die nog komt hahahah

• 11 December 2013 - 13:17

Julie:

Oooooooh dit klinkt echt retegeweldig allemaal! Neem het ervan hoor dames!Ja echt heel gaaf klinkt het en goed van iris en het autorijden en van marie van de halve klim! Liefs van Julie!:)

• 11 December 2013 - 14:34

Aylin:

Heeeeee mooie lamlullos!

Moooie mooie verhalen hoor, echt grappig dat ik de helft van de woorden niet begrijp. Zeker allemaal australische typische woorden ahahah en lekker hippies aan het worden ook zo te horen! Have heeeeeeeel veel fun daarzo. Jullie hebben zeker geen WIFI aanstaande vrijdag? Dan is de hele KOECLAN samen voor een super fancy kerstdiner dus dan zouden we met zn alle kunnen skypen maar dat wordt vast erg moeilijk.

XXXXXXXXXXXXXXX arme rechtenstudent <3

• 11 December 2013 - 18:26

Els Van Eijk:

Hey wereeldreizigesr

Wat ontzettend leuk fijn gezellig hebben jullie het. Prachtige verhalen Genieten doen jullie wel dat hoef ik jullie niet meer te leren ( ha ha) .

• 12 December 2013 - 18:36

Lisa:

Lievlov Rieeee en Iris!

Wat een heeeerlijke verhalen weer! Man, ik wou dat ik langs kon komen. Het klinkt zo te gsk allemaal, heerlijk! Ben zo blij dat jullie zo genieten! :)

Kussies

• 16 December 2013 - 12:14

Henny Bruens:

Lieve Marie en Iris,
    Wat een lap verslag met kleine lettertjes. Kreeg er pijn van in mijn nek. Maar toch heb ik van al jullie avonturen zeer genoten en als ik zo zie hebben jullie al een hele reis achter de rug. Gelukkig valt er okk nog wel eens wat regen. Voor het overig moeten jullie als aboriginals zijn verkleurd.
    De avonturen lijken mij wel eens heel riskant, maar de durfal in jullie probeert het gewoon, al heb ik het idee, dat Marie niet met gebroken botten wil zitten.
    Soms heb ik het idee, dat jullie in een 3e wereldland zitten, als ik hoor dat auto's door zand en water moeten rijden.
    Aan de andere kant wordt er regelmatig uitgegaan en ook daar genieten jullie van.
    Jullie kunnen zuinig omgaan met geld. Er staat nog niet in, dat jullie op een plaats moeten blijven om weer wat bij te verdienen om verder te kunnen gaan.
    Grappig dat je daar sinterklaas hebt gevierd. Hier natuurlijk, maar bij jullie ? Je mist in ieder geval dit jaar jouw chocoladeletter.
    Ben straks weer benieuwd naar de verhalen over de kerst. Ook Oud en Nieuw
    Wij blijven het hier rustig aandoen met de feestdagen op de traditionele manier met kerstboom en huiselijke gezelligheid.
    Wat mij wel nieuwsgierig maakt, hoe ze in Australië deze feesten viert. Op het strand ??
    goede reis verder met veel plezier.kus
    Carel en Henny

• 17 December 2013 - 09:25

Cis Winter:

hallo allebei,
    Kom net tot de ontdekking dat ik niet gereageerd heb op jullie hele, hele, hele lang reisverslag. Iris je hebt je best gedaan. Leuk om te horen wat jullie allemaal mee maken. Ik wil dat ook,,,, maar op mijn leeftijd? Lachen zou dat zijn.
    De kerstkaarten komen langzamerhand binnen en gisteren hebben we het even over wat we moeten eten de eerste dag. Natuurlijk komen Oma en Magda. Fijn dat Lisa en Willem er ook zijn.
    Nou dat lieverds, ik zie uit naar jullie volgende reisverslag.
    Geniet van de reis, dag, dag, Cis

• 28 December 2013 - 10:36

Dave:

Hey little Sisters, heb jullie verslag met veel plezier gelezen. Erg leuk hoe jullie je daar vermaken.
    Doe wel voorzichtig en ik wens jullie nog heel veel plezier verder.

Dikke kusss Xx